DÜNYA GÜCÜ : OSMANLI DEVLETİ (1453 – 1600)
Test Özet
0 of 12 Sorular completed
Sorular:
Bilgi
Daha önce test değerini tamamladınız. Bu nedenle tekrar başlatamazsınız.
Test yükleniyor…
testbaşlatmak için oturum açmalı veya kaydolmalısınız.
Önce aşağıdakileri tamamlamanız gerekir:
Sonuçlar
Sonuçlar
0 of 12 Sorular answered correctly
Sizin zamanınız:
Zaman doldu
0 ile 0 puan (lar), (0) ulaştınız
Kazanılan Puan (lar): 0 of 0, (0)
0 Deneme Beklemede (Olası Nokta (lar): 0)
Kategoriler
- Kategorize edilmedi 0%
-
Testi tamamladınız. Cevapları kontrol ediniz.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- Güncel
- İnceleme/Atla
- Cevaplandı
- Doğru
- Yanlış
-
Soru 1 of 12
1. Soru
Osmanlı merkez teşkilatında mutlak otorite padişaha aitti. İlk Türk devletlerinden beri var olan hükümdarlık makamının kutsal olduğu inanışı Osmanlılarda Allah’ın takdiri ve nasip etmesi olarak yorumlandı. Hükümdarlar Şer’i esaslara aykırı davranamaz ve yine bu esaslara aykırı kanun çıkaramazlardı.
Yukarıdaki bilgilere göre Osmanlı yönetim anlayışı ile ilgili aşağıdakilerin hangisi söylenemez?
-
Soru 2 of 12
2. Soru
Osmanlı Devleti’nde;
• I.Murat Dönemine kadar var olan “Ülke hanedanın ortak malıdır” anlayışı “Ülke padişah ve oğullarının malıdır” şeklinde değiştirilmiştir.
• II. Mehmet Dönemi’nde çıkarılan kanunnamelerde “Tahta çıkan hükümdarın kardeşlerini öldürebileceği” hükme bağlanmıştır.
Yukarıda bahsedilen her iki uygulamanın;
I. Devletin merkezi gücünü artırma,
II. Egemenlik biçimini değiştirme,
III. Kut anlayışına son verme
amaçlarından hangilerine yönelik olduğu savunulabilir? -
Soru 3 of 12
3. Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Devleti’nde sınırların genişlemesine paralel olarak ortaya çıkmış bir durum değildir?
-
Soru 4 of 12
4. Soru
Fatih Devri’ne kadar Osmanlı Devleti’ne tımar miktarı ve dağıtımı konusunda çeşitli karışıklıklar yaşanıyordu. Ancak bu dönemden sonraki tahrirlerde tımar sahipleri ve tasarrufları altında bulunan dirliklerin bulunduğu köy ve mezra adları ve hisseleri kayıt altına alındı.
Buna göre;
I. Fatih Dönemi’nden itibaren tımar sisteminin bir düzene oturduğu,
II. Yönetim ve maliye sistemindeki bazı aksamaların giderildiği,
III. Dirliklerin dağıtımı ile ilgili bilgilerin kayıt altına alındığı
yargılarından hangilerine ulaşılabilir? -
Soru 5 of 12
5. Soru
Osmanlı Devleti’nde eyalet askerleri sınıfında yer alan tımarlı sipahiler hazineden nakit maaş almazlardı. Devlet, bu askerlere hizmetleri karşılığında maaş karşılığı olarak dirlik adı verilen toprak gelirlerini verirdi. Dirlik sahibi olan bu askerler savaş zamanı savaşa katılır, barış zamanı ise kendilerine dirlik olarak verilen topraklarda iç güvenlik ve tarımsal faaliyetleri kontrol ederlerdi. Halktan devletin belirlediği miktardaki vergileri toplama yetkileri de bulunmaktaydı.
Yukarıdaki bilgiler ışığında aşağıdaki yorumlardan hangisi yapılamaz?
-
Soru 6 of 12
6. Soru
Osmanlı Devleti’nde kuruluş döneminde kapıkulu piyadeleri dört sınıftan oluşurken yükseliş döneminde Top Arabacıları, Lağımcılar, Humbaracılar ve Bastancılar sınıfı da bu sınıfın içerisinde yer almaya başlamıştır.
Bu durum,
I. Osmanlı’nın silah teknolojisinde ilerleme kaydettiğini,
II. Saray ve çevresinin güvenliğinin arttırılmak istendiğini,
III. Kale kuşatmalarında değişik yol ve yöntemlerin denendiğini
çıkarımlarından hangilerini kanıtlar niteliktedir? -
Soru 7 of 12
7. Soru
Kişilerin kendine ait menkul, gayrimenkul mallarını veya paralarını toplum yararına oluşturulacak, daimi kamu hizmeti verecek kuruluşlara bağışlamasına veya oluşturmasına vakıf denilmiştir.
Buna göre, vakıf sistemi ile aşağıdakilerden hangisinin amaçlandığı söylenemez?
-
Soru 8 of 12
8. Soru
Osmanlı Devleti’nin klasik dönem kültür ve medeniyetinin oluşmasında;
I. Orta Asya Türk gelenekleri
II. İslam Medeniyeti’ne ait kültürel değerler
III. Fethedilen coğrafyalardaki kültürel unsurlar
yukarıda verilenlerden hangileri etkili olmuştur? -
Soru 9 of 12
9. Soru
Osmanlı Devleti’ni kendisinden önceki Türk-İslam devletlerinden daha uzun süre yaşatan en önemli neden aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 10 of 12
10. Soru
Osmanlı Devleti’nde Divanıhümayun’da toplumu ilgilendiren idari, mali ve askeri konular ile yöneticilerin kendi başlarına karar veremedikleri meseleler görüşülür, karara bağlanır ve padişah onayına sunulurdu. Burada alınan kararlar Şeyhülislam fetvasından sonra yürürlüğe girerdi.
Yukarıdaki bilgilere göre, aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
-
Soru 11 of 12
11. Soru
Osmanlı Devleti sınırları içinde yaşayan Gayrimüslim ahaliye hoşgörülü davranmış, dillerinde, inançlarında, kendi aralarındaki ilişkilerde onları serbest bırakmıştır. Böylece Musevi ve Hristiyan ahali serbestlik içinde dinî ve milli kültürlerini korumuşlardır.
Bu bilgilere bakarak,
I. Osmanlı Devleti’nde millet sistemi inanç temeline göre şekillenmiştir.
II. Osmanlı Devleti, azınlıkların ulusal benliklerini korumalarını kolaylaştırmıştır.
III. Osmanlı Devleti’nin toplumsal yapısının şekillenmesinde ırk esası dikkate alınmamıştır.
yargılarından hangilerine ulaşılabilir? -
Soru 12 of 12
12. Soru
Osmanlı padişahları bir bölgenin adil şekilde yönetimi için buralara iki farklı yetkili atamıştır. Bunlardan birisi hükümdarın yürütme yetkisini temsil eden askeri kökenli bey, diğeri ise sultanın yasama yetkisini temsil eden ulema kökenli kadıydı. Kadı kararlarını uygulamada beye karşı sorumlu değildi. Bu bilgilere göre, Osmanlı Devleti’nde;
I. Adalet anlayışının objektifliğine dikkat edildiği,
II. Güçler ayrılığı benzeri bir uygulamanın var olduğu,
III. Kadı’nın taşradaki idari görevliden bağımsız olduğu
durumlarından hangilerinin varlığından söz edilebilir?