DİNÎ-TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ – II
Test Özet
0 of 11 Sorular completed
Sorular:
Bilgi
Daha önce test değerini tamamladınız. Bu nedenle tekrar başlatamazsınız.
Test yükleniyor…
testbaşlatmak için oturum açmalı veya kaydolmalısınız.
Önce aşağıdakileri tamamlamanız gerekir:
Sonuçlar
Sonuçlar
0 of 11 Sorular answered correctly
Sizin zamanınız:
Zaman doldu
0 ile 0 puan (lar), (0) ulaştınız
Kazanılan Puan (lar): 0 of 0, (0)
0 Deneme Beklemede (Olası Nokta (lar): 0)
Kategoriler
- Kategorize edilmedi 0%
-
Testi tamamladınız. Cevapları kontrol ediniz.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- Güncel
- İnceleme/Atla
- Cevaplandı
- Doğru
- Yanlış
-
Soru 1 of 11
1. Soru
Aşkile geldim cihâna, meskenim dağlar menem
Terk edip cümle sivayı, mahrem-i tevhid menem
Gûş edince menaref esrarını, mest olan ehkar menem
Şöyle ikrâr verdim ol dem —- menem
dizelerinin sahibi olan şairin asıl adı Gaybi’dir. Hayatı hakkındaki bilgilerin çoğu Bektaşi menkıbelerine dayanır. Şairin tasavvufla ilgili şiirleri yanında tekerlemeleri, şathiyeleri de önemli bir yer tutar. Yunus Emre yolunda yürüyen şairin en tanınmış eserleri arasında Gevhername, Minbername, Budalaname yer alır.
Bu bilgiden hareketle verilen dörtlükte boş bırakılan yere aşağıdaki mahlaslardan hangisi getirilmelidir?
-
Soru 2 of 11
2. Soru
Eliftir doksan bin kelamın başı
Var Hakk’a şükreyle beni n’eylersin
Vücudun şehrini arıtmayınca
Yüzünü yumaya suyu n’eylersin
Vücudun şehrini verme gayrıya
Hatır yıkıp güç eyleme gayrıya
Var bir amel kazan Hakk’a yaraya
Hakk’a yaramayan huyu n’eylersin
Bir nutuktan alınan bu dörtlüklerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
-
Soru 3 of 11
3. Soru
Aşağıdaki isimlerin hangisi mutasavvıf şairlerden biri değildir?
-
Soru 4 of 11
4. Soru
Hak yoluna gidenlerin
Âsâ olsam ellerine
Er pîr vasfın edenlerin
Kurban olsam dillerine
Bu dörtlükte aşağıdaki edebî sanatlardan hangisi vardır?
-
Soru 5 of 11
5. Soru
Yalvar a kardeş yalvara
Varmıyasın yüzü kara
Ümmet isen Peygamber’e
Yalvar kul, Allah’a yalvar
Geceler uykudan uyan
Gizli sırlar olsun ayân
Mahrum olmaz Allah deyen
Yalvar kul, Allah’a yalvar
Aşağıdakilerden hangisi dinî-tasavvufi halk şiirinden alınan bu dörtlüklerin asıl yazılış amacını ortaya koyar?
-
Soru 6 of 11
6. Soru
Ben yürürüm ilden ile
Şeyh anarım dilden dile
Gurbette hâlim kim bile
Gel gör beni aşk neyledi
Mecnun oluban yürürüm
O yâri düşte görürüm
Uyanıp melûl olurum
Gel gör beni aşk neyledi
Yunus Emre’ye ait bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
-
Soru 7 of 11
7. Soru
Şathiyede duygu ve düşünceler teklifsizce, alaycı bir söyleyişle dile getirilir. Ancak bu söyleyiş, bildiğimiz manada alay anlamına gelmez. Bu şiirde anlatılanların tasavvufta derin manaları vardır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi bir şathiye örneğidir?
-
Soru 8 of 11
8. Soru
Hak müyesser etse varsam, güzel Kabetullah sana
Baktıkça hayranın olsam, güzel Kabetullah sana
Kara tonuna bürünür, Arş’la beraber görünür.
Sana varmayan yerinir, güzel Kabetullah sana.
Bu dörtlüğün ahenk özellikleriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
-
Soru 9 of 11
9. Soru
1541 yılında Ankara’nın Şereflikoçhisar ilçesinde doğmuştur. Hocasıyla birlikte Edirne’ye gitmiş, Sultan Selim Medresesi’nde hocalık yapmıştır. İstanbul’da tekke açmış, aruz ve hece vezniyle şiirler yazmıştır. Dinî-tasavvufi şiirin önemli temsilcilerinden biri sayılır. “Divan”ının dışında manzum ve mensur yirmi üç eser yazmıştır.
Bu parçada sözü edilen mutasavvıf şair aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 10 of 11
10. Soru
Bir garip ölmüş diyeler
Üç günden sonra, duyalar
Soğuk su ile yuvalar
Şöyle garip bencileyin
Bu şiirin teması aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 11 of 11
11. Soru
Gider şekk ü inkârı
Tevhîde gel tevhîde
Muhkem eyle ikrârı
Tevhîde gel tevhîde
Koyup kuru taklîdi
Candan eyle tevhîdi
Bulmaga her ümîdi
Tevhîde gel tevhîde
Bu dizelerden hareketle tekke şiirinin oluşmasına imkân sağlayan zihniyet hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?