DİNÎ-TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ – I
Test Özet
0 of 12 Sorular completed
Sorular:
Bilgi
Daha önce test değerini tamamladınız. Bu nedenle tekrar başlatamazsınız.
Test yükleniyor…
testbaşlatmak için oturum açmalı veya kaydolmalısınız.
Önce aşağıdakileri tamamlamanız gerekir:
Sonuçlar
Sonuçlar
0 of 12 Sorular answered correctly
Sizin zamanınız:
Zaman doldu
0 ile 0 puan (lar), (0) ulaştınız
Kazanılan Puan (lar): 0 of 0, (0)
0 Deneme Beklemede (Olası Nokta (lar): 0)
Kategoriler
- Kategorize edilmedi 0%
-
Testi tamamladınız. Cevapları kontrol ediniz.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- Güncel
- İnceleme/Atla
- Cevaplandı
- Doğru
- Yanlış
-
Soru 1 of 12
1. Soru
Aşağıdakilerin hangisinde dinî-tasavvufi halk edebiyatı sanatçıları bir arada verilmiştir?
-
Soru 2 of 12
2. Soru
“Hakikat, fenafillah, masiva, nutuk” gibi anahtar sözcükler aşağıdaki edebî kollardan hangisini işaret etmektedir?
-
Soru 3 of 12
3. Soru
Derman arardım derdime derdim bana derman imiş
Burhan arardım aslıma aslım bana burhan imiş
Sağ u solum gözler idim dost yüzünü görsem deyu
Ben taşrada arar idim ol can içinde can imiş
Öyle sanırdım ayriyem, dost gayridir ben gayriyem
Benden görüp işideni bildim ki ol cânân imiş
Bu dizeler için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
-
Soru 4 of 12
4. Soru
Aşağıdakilerden hangisi ilahi türünün farklı dinî yaklaşımlara göre kazandığı adlardan biri değildir?
-
Soru 5 of 12
5. Soru
Anâsırdan ben bir libâs büründüm
Nâr u bâd u âb u hâkden göründüm
Hayrü’l-beşer ile dünyâya geldim
Âdem ile bile bir yaş idim ben
(libâs: elbise, anâsır / nâr u bâd u âb u hâk: ateşi yel, su ve toprak; hayrü’l-beşer: insanların en hayırlısı / Hz. Muhammed)
Yukarıdaki dörtlükte görüldüğü üzere —-, ruhun âlemi dolaşmasını konu edinir.
Bu cümledeki boşluğa aşağıdaki nazım türlerinden hangisi getirilmelidir?
-
Soru 6 of 12
6. Soru
Cahilin ilm-i cem’i mal iledir
Ârifin izzeti kemâl iledir
Aşk u şevk ehli vecd-i hâl ister
Ne kemâl ister, ne mal ister.
Bu dörtlüğün oluşmasına imkân sağlayan zihniyet aşağıdaki dizelerden hangisinde hissedilmez?
-
Soru 7 of 12
7. Soru
Ahvâl-i perîşânuma Hak nâẓırdur
Cürmüm var ise tevbe dahi hâzırdur
Ben nefse uyup tevbe şikest eylersem
İşkesti dürüst itmege ol kâdirdür
(ahvâl: hâller, nâzır: bakan, cürm: suç, şikest / işkest: kırmak, dürüst: doğru, sahih)
Bu dörtlükte aşağıdaki edebî sanatlardan hangisinin örneği vardır?
-
Soru 8 of 12
8. Soru
Aşağıdaki cümlelerden hangisi sonunda yer alan ayraç içindeki kavramı tanımlamaz?
-
Soru 9 of 12
9. Soru
I. Cümle âlemden ser-âmed Ahmed-i muhtârdır
Mâh-ı mevlidde anınçün çok fazilet vardır
(ser-âmed: önde gelen, mâh: ay, mevlid: doğma, doğum zamanı)
II. Yâ Rasûlallâh yüzündür ravza-i Adnın gülü
Çok durur sen gül-ruhun âlemde gâyet bülbülü
(ravza-i Adn: Adn cennet, gül-ruh: gül yanaklı)
Numaralanmış bu dizeler arasında aşağıdakilerden hangisi benzer değildir?
-
Soru 10 of 12
10. Soru
I. Şiir, daha çok dinî-tasavvufi fikirlerin etkili bir biçimde aktarılabilmesi yönünde bir araç olarak kullanılmıştır.
II. XII-XVII. yüzyıllar arasındaki dönemi kapsar.
III. Hem hece hem aruz ölçüsü kullanılmıştır.
IV. Aşk, sevgi, dünyanın geçiciliği, doğruluk, alçakgönüllülük ve hoşgörü gibi değerler üzerine yoğunlaşmıştır.
V. Dinî-tasavvufi olmayan bazı kavramlara yeni anlamlar yüklenerek sembolik bir dil geliştirilmiştir.
Dinî-tasavvufi halk şiiri ile ilgili numaralanmış yargılardan hangisi yanlıştır?
-
Soru 11 of 12
11. Soru
Hacı Bayram-ı Veli hakkında aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
-
Soru 12 of 12
12. Soru
Cânı terk itmek gerek bu evde cânân isteyen
Kahrı nûş itmek gerek derdine derman isteyen
Ma’şûkun yolında âşık nâ-murad olmak gerek
Ma’şûka vasl olmaya hicrinde payan isteyen
Bu dizelerin dil ve anlatımı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?