ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ – III
Test Özet
0 of 12 Sorular completed
Sorular:
Bilgi
Daha önce test değerini tamamladınız. Bu nedenle tekrar başlatamazsınız.
Test yükleniyor…
testbaşlatmak için oturum açmalı veya kaydolmalısınız.
Önce aşağıdakileri tamamlamanız gerekir:
Sonuçlar
Sonuçlar
0 of 12 Sorular answered correctly
Sizin zamanınız:
Zaman doldu
0 ile 0 puan (lar), (0) ulaştınız
Kazanılan Puan (lar): 0 of 0, (0)
0 Deneme Beklemede (Olası Nokta (lar): 0)
Kategoriler
- Kategorize edilmedi 0%
-
Testi tamamladınız. Cevapları kontrol ediniz.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- Güncel
- İnceleme/Atla
- Cevaplandı
- Doğru
- Yanlış
-
Soru 1 of 12
1. Soru
Kötüye meyletmedim işim merd ile
Kötüler aradan çıksın derd ile
On yıl yürüttüm koyunu kurd ile
Tecellî eyledi ol Ganî Yezdân
Bu dörtlükte aşağıdaki kafiye türlerinden hangisi kullanılmıştır?
-
Soru 2 of 12
2. Soru
I. Sağ gözün lâledir sol gözün nergiz
Sol kaşın kemandır sağ kaşın hilâl
Sağ gözün aman gün görmesin hergiz
Sol gözün dünyada çekmesin melâl
II. Budala’yım der ki bilin
Dinleyin sesin bülbülün
Vakti geçince bir gülün
Solar goncalmaz goncalmaz
Numaralanmış bu dizeler için aşağıdakilerden hangisi ortaktır?
-
Soru 3 of 12
3. Soru
Gurbet kemendini taktım boynuma
Kısmet defterini koydum koynuma
Ayrılık hil’atin geydim eynime
Aceb ne diyarda kalır ömrümüz
Bu dörtlük için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
-
Soru 4 of 12
4. Soru
Asıl adı Hüseyin olan 18-19. yüzyıl âşıklarından —-, Erzurum’un Narman ilçesinde yetişmiştir. Âşık Erbabi’nin çıraklığında âşılık hünerinin inceliklerini öğrenen sanatçı sonrasında diğer birçok saz şairi gibi yöre yöre gezerek sanatını icra etmiştir. Başta koşma olmak üzere semai, destan, gazel, musammat, müstezad ve divan gibi türlerde eser veren âşık, “Ervah-ı ezelde levh-i kalemde / Bu benim bahtımı kara yazdılar / Gönül perişandır devr-i âlemde / Bir günümü yüz bin zâra yazdılar” dizelerinin sahibidir.
Bu parçadaki boşluğa getirilmesi gereken isim aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 5 of 12
5. Soru
Nuh’un gemisine bühtan edenler
Yelken açıp yel kadrini ne bilir
O Süleyman kuş dilini bilirdi
Her Süleyman dil kadrini ne bilir
Bu dörtlükte aşağıdaki söz sanatlarından hangisi kullanılmıştır?
-
Soru 6 of 12
6. Soru
Dedim: “Nere giden?” dedi: “Gelirim.”
Dedim: “Ben âşıkım.” dedi: “Bilirim.”
Dedim: “Yar yoluna bir gün ölürüm.”
Günahım boynuna biner mi bilmem?
Bu dörtlüğün teması aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 7 of 12
7. Soru
I. On beş yaşlarında indim pınara
Bir çift suna kalktı çay kenarından
Kalbime köz koydu, böğrüme yara
Geçmez olsaydım köy kenarından
II. Hohlayıp siliyorum iyice
Gözlüğümün camlarını
Göğe bakıyorum gözlerimi kısarak
Güneye gidiyor bir leylek sürüsü
Numaralanmış şiirlerin karşılaştırılması ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
-
Soru 8 of 12
8. Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi halk edebiyatı temsilcilerinden biri değildir?
-
Soru 9 of 12
9. Soru
1772’de Bolu’nun Reşadiye nahiyesinde dünyaya gelen şairin asıl adı İbrahim’dir. Konya’da, Hacı Asım Usta adlı bir ihtiyarın işlettiği kahvede ocakçılık ettiği, saz çalmaya orada başladığı, yetişip olgunlaşmasında Mevlevî dervişlerinin önemli bir rolü olduğu ve bu dönemde kendisine Lütfî mahlasının verildiği bilinmektedir. Hem aruz hem hece vezniyle şiirler söylemiş olan âşık İstanbul yıllarında Hüsrev Paşa tarafından himaye görmüş, II. Mahmud’un fes yeniliği üzerine söylediği kaside ile bir süre Çağa ayanlığı makamında bulunmuştur.
Bu parçada tanıtılan halk şairi aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 10 of 12
10. Soru
Aşk derdine merhem sordum âlemde
Ne Eflatun bilir ne Lokman yazar
Kaçan âşık kayd olduysa kalemde
Anların hâlini perişân yazar
Bu dörtlük aşağıdaki halk edebiyatı türlerinden hangisine örnektir?
-
Soru 11 of 12
11. Soru
Bayburtlu Zihni, Sümmani ve Gevheri gibi divan şiiri tesirinde kalan, divan şiiri çerçevesinde yaşayan âşıklarda divan edebiyatının yoğun etkisi görülür. Bu âşıklarda tam anlamıyla divan şiirinin havasını, tekniğini ve ruhunu bulamazsak da klasik şiirin şekil, ölçü ve temalarıyla divan oluşturacak biçimde şiirler yazıldığını görüyoruz. Osmanlı kültürünün merkezi olan İstanbul’da âşıklık geleneği, klasik müzikten de ögeler almış, klasik Türk müziği makamları ve aruzlu şekiller âşık fasıllarında önemli yer tutmuştur. Klasik şiir çerçevesinden uzak yaşayan âşıkların, şiirlerinde şiirin merkezine güzellikleri ve bunlara bağlı heyecanı ve duyarlılığı koyup çevrelerini dekor olarak aldıklarını ve doğayla bezediklerini görüyoruz.
Bu parçadan âşık tarzı halk şiiri ile ilgili aşağıdakilerden hangisi çıkarılabilir?
-
Soru 12 of 12
12. Soru
I. Seyrani
II. Gevheri
III. Karacaoğlan
IV. Âşık Ömer
V. Dadaloğlu
XVII. yüzyıl âşıkları denilince ilk akla gelenlerden birinin —- olduğu söylenebilir.
Bu parçadaki boşluklara isimleri numaralanmış âşıklardan hangisi ya da hangileri getirilemez?