ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ – II
Test Özet
0 of 12 Sorular completed
Sorular:
Bilgi
Daha önce test değerini tamamladınız. Bu nedenle tekrar başlatamazsınız.
Test yükleniyor…
testbaşlatmak için oturum açmalı veya kaydolmalısınız.
Önce aşağıdakileri tamamlamanız gerekir:
Sonuçlar
Sonuçlar
0 of 12 Sorular answered correctly
Sizin zamanınız:
Zaman doldu
0 ile 0 puan (lar), (0) ulaştınız
Kazanılan Puan (lar): 0 of 0, (0)
0 Deneme Beklemede (Olası Nokta (lar): 0)
Kategoriler
- Kategorize edilmedi 0%
-
Testi tamamladınız. Cevapları kontrol ediniz.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- Güncel
- İnceleme/Atla
- Cevaplandı
- Doğru
- Yanlış
-
Soru 1 of 12
1. Soru
İnsan ve doğa sevgisinin lirik bir edayla işlendiği koşmalara güzelleme denir.
Bu bilgiye göre aşağıdakilerden hangisi güzellemeye örnek olamaz?
-
Soru 2 of 12
2. Soru
Nalbant oldum kırdım nalın çoğunu
Bir katır nalladım dinle oyunu
Meğer acemiymiş bilmem huyunu
Çenemi teptirdim nalın sökerken
Manav oldum elma armut tez çürür
Cambaz oldum ip üstünde kim yürür
Kasap oldum her gün gözüm kan görür
Yüreğim bayıldı kana bakarken
…
Âşık tarzı halk şiirinin en uzun nazım biçimidir. 100 dörtlüğe kadar olanları vardır. Genellikle hecenin 11’li kalıbıyla söylenir. Savaş deprem, yangın, salgın, hastalık, eşkıya, meslekler ve ünlü kişilerin serüvenleri gibi konuları işler.
Bir metin örneği ve hakkında bilgi verilen nazım türü aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 3 of 12
3. Soru
Köroğlu söyle şanından
Kuş uçurmaz divanından
Avuçla düşman kanından
Doldurup içtiğin var mı
Bu dörtlük ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
-
Soru 4 of 12
4. Soru
I. Hayalî olaylardan çok, gerçekçiliğin ön plana çıktığı şiirlerdir.
II. Sevgili anlatılırken yeşil başlı ördek, inci diş, elma yanak, badem göz, kiraz dudak, keman kaş, sırma saç, selvi boy gibi benzetmeler kullanılır.
III. Benzetme ve kişileştirme dışında edebî sanatlara fazla yer verilmemiştir.
IV. Dinî tasavvufi konular çokça işlenmiştir.
V. Şiirler, işlenen konulara göre “koçaklama, güzelleme, taşlama, ağıt” gibi adlar alır.
Âşık tarzı halk şiiri için yukarıda verilen özelliklerden hangisi yanlıştır?
-
Soru 5 of 12
5. Soru
Yâri görse idim haftada ayda
Sevip ayrılmaktan ne buldum fayda
Azrail göğsümde canım hay hayda
Ciğerimin başı yaralandı gel
Bu dörtlüğün ahenk özellikleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
-
Soru 6 of 12
6. Soru
(I) Âşık, Türk halk edebiyatında, aşağı yukarı XVI. yüzyılın başlarından bu yana beliren bir sanatçı tipidir. (II) Bir yönüyle eski destan geleneğini sürdüren, başka yönüyle, sevda şiirleri söylemekle görevli bir sanatçıdır. (III) Doğaçlama işleyen yaratıcılığının ürünlerini daima önce kâğıda döker daha sonra sazı eşliğinde diğer insanlara duyurur. (IV) Onda şiir müzikten ayrılmaz; demek ki sadece söylemez, çalar ve çağırır. (V) Âşıkın şiirini söylerken sözlere eşlik eden sazın, âşığın şiirinden ayrılmaz bir parça olduğu bilinir.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
-
Soru 7 of 12
7. Soru
Kara gözlü yârim ben gider oldum
Sakınıp zülfünü yoldurmayı gör
Ağlama sevdiğim yine gelirim
Hasretle aklını aldırmayı gör
Sen benim açılmış gonca gülümsün
Sağ kalır gelirsem yine benimsin
Gündüz hayâlimde gece düşümsün
Gülüne yad bülbül kondurmayı gör
Bu dizelerde aşağıdaki tema-duygu çiftlerinden hangisi hâkimdir?
-
Soru 8 of 12
8. Soru
Âşık edebiyatındaki rüya motifi kompleks bir yapıya sahiptir. Şöyle ki kişi rüyasında bir güzele âşık olmakla beraber âşıklığın vecibelerini de yine rüyasında öğrenir. Böylece sade kişilikten sanatçı kişiliğe geçer. Birçok âşık için âşıklık yeteneğine erişme rüyada yaşadığı —- hadisesine bağlı olarak gerçekleşmiştir.
Bu parçadaki boşluğa getirilmesi gereken âşık tarzı halk şiiri terimi hangisidir?
-
Soru 9 of 12
9. Soru
Aşağıdakilerden hangisi aruzla söylenen halk şiiri nazım biçimlerinden biri değildir?
-
Soru 10 of 12
10. Soru
Mehmet Bahri Paşa’ya divan katipliği yaptığı ve XVII. yüzyılın ikinci yarısında şöhret kazandığı bilinen —- aldığı eğitimin etkisiyle şiirlerinde çağdaşı saz şairlerine göre daha ağır bir dil kullanmış, hem hece hem de aruzla şiirler söylemiştir. “Ala gözlü nazlı dilber / Seni kandan sakınırım // Kandan degil hey efendim / Seni candan sakınırım” dizelerinin sahibi olan âşığın şiirlerinin en önemli teması aşktır.
Bu parçadaki boşluğa aşağıdaki halk şairlerinden hangisi getirilmelidir?
-
Soru 11 of 12
11. Soru
• Evereklidir.
• Asker şairlerdendir.
• Emrah ile Selvi Han hikâyesinin kahramanıdır.
• Sergüzeştname adlı bir mesnevisi vardır.
• 16. Yüzyıl’da yetişmiştir.
Aşağıdaki âşıklardan hangisi bu özelliklerden herhangi biri ile eşleştirilemez?
-
Soru 12 of 12
12. Soru
Mecnun’un hayale daldığı gibi
Baksaydım yüzünün bir ay ağına
Yunus’un deryada kaldığı gibi
Takıldım zülfünün bir ay ağına
Bu dizelerde aşağıdaki edebî sanatlardan hangisinin örneği yoktur?