XIV. YÜZYILDAN XIX. YÜZYIL ORTALARINA KADAR OSMANLI EDEBİYATI / ANLATMAYA BAĞLI EDEBÎ METİNLER
Test Özet
0 of 11 Sorular completed
Sorular:
Bilgi
Daha önce test değerini tamamladınız. Bu nedenle tekrar başlatamazsınız.
Test yükleniyor…
testbaşlatmak için oturum açmalı veya kaydolmalısınız.
Önce aşağıdakileri tamamlamanız gerekir:
Sonuçlar
Sonuçlar
0 of 11 Sorular answered correctly
Sizin zamanınız:
Zaman doldu
0 ile 0 puan (lar), (0) ulaştınız
Kazanılan Puan (lar): 0 of 0, (0)
0 Deneme Beklemede (Olası Nokta (lar): 0)
Kategoriler
- Kategorize edilmedi 0%
-
Testi tamamladınız. Cevapları kontrol ediniz.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- Güncel
- İnceleme/Atla
- Cevaplandı
- Doğru
- Yanlış
-
Soru 1 of 11
1. Soru
İslam uygarlığı çevresinde bazı olaylar, mısraları kendi arasında kafiyeli beyitlerden oluşan manzumelerle işlenmiştir. Bu nazım biçiminin ilk örneğini ise Türk Edebiyatında Yusuf Has Hacib vermiştir.
Bu parçada tanıtılan nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 2 of 11
2. Soru
Bunlar giderken bir yaylaya geldiler. Gördüler ki bir çoban koyun güder. Kerem, Sofu ‘ya eyitti:
– Gel şu çobandan sevdiğimi sorayım, deyip yanına geldi:
– Bu taraftan bir Keşiş geçti mi? dedi.
Çoban dahi:
– Bana bir türkü söylersen haber veririm, dedi.
Kerem:
– Pekâlâ deyip aldı sazı eline, bakalım ne dedi?
Aldı Kerem:
Eğlen çoban eğlen haber sorayım
Dudu dilim Kayseri’ye vardın mı
Mecnun oldum varam soram bulayım
Aslı Han’ım Kayseri’ye vardın mı
Bu parçadan hareketle halk hikâyelerinin yapısıyla ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
-
Soru 3 of 11
3. Soru
Gül kız titredi ve dedi: “Ey başımın bahtı, gönlümün tahtı, dünya gözüyle bu kadar olsun birbirimizi gördük ya, gayrı kerem eyle… Kaderimizde varsa bir gün olur, allı pullu günlere erişiriz.”
Mirza gafil, bir rüyadan ayılır gibi olup “A gül yüzlüm, gül benizlim! Kerem edecek ne var bunda? A cevahir sözlüm, bu ayrılık bana ölümden beter… Bari ben ‘Kerem’ olayım, sen de ‘Aslı’. Kerem senin ağzından çıktı. Bu ad bana bergüzarın olsun.
Bu metnin teması aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 4 of 11
4. Soru
Halk hikâyeleriyle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
-
Soru 5 of 11
5. Soru
Aşağıdaki şair-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
-
Soru 6 of 11
6. Soru
Meğer bir gün ki âteş-i pâre-i Necd
Şerer pervanesi Mecnûn-ı pür vecd
Siyeh-mest-i şarâb-ı hayret olmış
Kararmış gözleri Leylî’yle dolmış
Dolaşdurmış perîşân seyr-i râha
Tutulmış kendüsi çün dâm-ı mâha
Bu anlatmaya bağlı edebî metnin dil ve anlatım özellikleri dikkate alındığında aşağıdaki şiir geleneklerinden hangisini temsil ettiği söylenebilir?
-
Soru 7 of 11
7. Soru
Sabır gerek sana her hâl içinde
Sabırsuz kimse kalur kâl içinde
Ki her kimde olursa sabr hâli
Olısar hayr ile anun me‘âli
Bırak cümle işi kıl sabr u tedbîr
Eren gönlinde olur sabrıla yir
Aşağıdakilerden hangisi Yunus Emre’nin sabırla ilgili düşüncelerini aktardığı bu parçayı manzum olarak kaleme alma gerekçesi olamaz?
-
Soru 8 of 11
8. Soru
Aşağıdakilerden hangisi tür bakımından bir halk hikâyesi örneği değildir?
-
Soru 9 of 11
9. Soru
Kim vardır Arab’da bir kabîle
Müstecmi-i haslet-i cemîle
Serlevha-i dfter-i fütüvvet
Serhayl-i arab Benî Muhabbet
(Arabistan’da, güzel huyları, kendinde toplamış olan ve adı asalet, cömertlik defterinin başında yazılı bulunan bir kabile vardı. Bu kabile Arap kavminin başı olan Beni Muhabbet boyu idi.)
Aşağıdakilerden hangisi bu dizelerin ahenk özelliklerinden biri değildir?
-
Soru 10 of 11
10. Soru
• Türkçe kaleme alınmış mevlidlerin ilki ve en meşhurudur.
• Klasik Türk edebiyatında bir şairin beş mesnevisinden oluşan bütüne verilen addır.
• Mesnevilerde asıl konuya geçiş ifadesidir.
• 16. yüzyılda yetişmiş mesnevi yazarlarından biridir.
Bu bilgileri karşılayan sözcükler aşağıdakilerden hangisinde bir arada verilmiştir?
-
Soru 11 of 11
11. Soru
Durma sefer et diyâr-ı Kalb’e
Cân baş ko reh-güzâr-ı Kalb’e
Ol şehrde kimyâ olurmuş
Yolda belî çok belâ olurmuş
Bin başlı bir ejderi münakkaş
Mumdan gemi altı bahar-ı âteş
Bin yıllık yol harâbe-i gam
Anın ötesi sarây-ı mâtem
(Durma, kalp ülkesine sefer et, kalbe giden yolda canını ver. Altın yapma becerisi o kentte öğrenilirmiş. Evet, yolda da çok belâlar çıkıverirmiş. Bin başlı bir ejderha, gövdesi de nakışlı, ateş denizinde yüzen mumdan bir gemi varmış. Bin yıllık yolmuş gam yıkıntıları, onun ötesinde de matem sarayı.)
Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?