XIV. YÜZYILDAN XIX. YÜZYIL ORTALARINA KADAR OSMANLI EDEBİYATI/DİVAN ŞİİRİ
Test Özet
0 of 11 Sorular completed
Sorular:
Bilgi
Daha önce test değerini tamamladınız. Bu nedenle tekrar başlatamazsınız.
Test yükleniyor…
testbaşlatmak için oturum açmalı veya kaydolmalısınız.
Önce aşağıdakileri tamamlamanız gerekir:
Sonuçlar
Sonuçlar
0 of 11 Sorular answered correctly
Sizin zamanınız:
Zaman doldu
0 ile 0 puan (lar), (0) ulaştınız
Kazanılan Puan (lar): 0 of 0, (0)
0 Deneme Beklemede (Olası Nokta (lar): 0)
Kategoriler
- Kategorize edilmedi 0%
-
Testi tamamladınız. Cevapları kontrol ediniz.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- Güncel
- İnceleme/Atla
- Cevaplandı
- Doğru
- Yanlış
-
Soru 1 of 11
1. Soru
Aşağıdakilerden hangisi klasik Türk edebiyatının özelliklerinden biri değildir?
-
Soru 2 of 11
2. Soru
17. yüzyıl şairlerinden Nabi için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
-
Soru 3 of 11
3. Soru
Bu ‘anber saç ruh-ı zîbâya düşmiş
Bulıtdan sanki güne sâye düşmiş
Hayâlin agzunun gördüm gözümde
Güherdür bî-kerân deryâya düşmiş
(Anberli saçının süslü yanağının üstüne düşmesi güneşin üstüne bulutun gölgesinin düşmesi gibiydi. Gözümde ağzının hayalini gördüm sanki sonsuz bir denize düşmüş cevher gibiydi.)
Bu şiir parçasının dil ve anlatımı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
-
Soru 4 of 11
4. Soru
Günâhum vezn idüp tartarsa Yezdân
Eger adl ide Rahmân
Neler çekse gerek mahşerde mîzân
Dögünem taşla her ân
Bu dizeler aşağıdaki gazel tür ve bölümlerinden hangisiyle ilişkilendirilebilir?
-
Soru 5 of 11
5. Soru
Aşağıdakilerden hangileri divan edebiyatında kullanılan Türk şiirine özgü nazım şekilleridir?
-
Soru 6 of 11
6. Soru
I. Fars ve Hint edebiyatında doğup gelişen özellikle XV-XVIII. yüzyıllarda divan edebiyatında etkisi görülen ince ve karmaşık hayallere dayalı bir şiir tarzıdır.
II. Yeni imgeler ve hayaller oluşturmak için büyük çaba sarf edilmiş, tasavvufi içerik sıklıkla kullanılmıştır.
III. Izdırap, kötümserlik ve hüzün baskın duygu hâlleridir.
IV. Mübalağa, tezat ve irsal-i mesel sanatlarının kullanımı azalmıştır.
V. İnsanın dış dünyasına, kişiler arası ilişkilere odaklanılmıştır.
Sebk-i Hindi üslubu ile ilgili numaralanmış cümlelerden hangilerinde doğru bilgiler verilmiştir?
-
Soru 7 of 11
7. Soru
Kaside ve mesnevi ile ilgili aşağıda kurulan benzerliklerden hangisi yanlıştır?
-
Soru 8 of 11
8. Soru
Ey pây-bend-i dâmgeh-i kayd-ı nâm u neng
Tâ key hevâ-yı meşgale-i dehr-i bî-direng
An ol güni ki âhir olup nev-bahâr-ı ‘ömr
Berg-i hazâne dönse gerek rûy-ı lâle-reng …
Ol şeh-süvâr-ı mülk-i sa’âdet ki rahşına
Cevlân deminde ‘arsa-i âlem gelürdi teng
Baş egdi âb-ı tîgina küffâr-ı Üngürûs
Şemşîri gevherini pesend eyledi Freng
Yüz yire kodı lutf ile gül-berg-i ter gibi
Sandûka saldı hâzin-i devrân güher gibi
Bu şiir parçası aşağıdaki nazım şekillerinden hangisini örneklemektedir?
-
Soru 9 of 11
9. Soru
Yukarıdaki terimler ile nazım şekilleri eşleştirilirse terimlerden hangisinin karşılığı olmaz?
-
Soru 10 of 11
10. Soru
Numaralanmış beyitlerden hangisinde ayraç içindeki edebî sanatla ilgili bir örnek yoktur?
-
Soru 11 of 11
11. Soru
XVI. yüzyılda yetişmiş klasik Türk şiiri temsilcilerindendir. Asıl adı İvaz olup gençlik yıllarında Balıkesir’de çizmecilik yapmış, şairlik dışında remmallıkla da uğraşmıştır. Bu üretken şair, Divan’ı ile birlikte Şem ü Pervane isimli mesnevisi, Edirne Şehrengizi ve Letaif adlı türlü nüktelerden oluşan eseriyle tanınmaktadır.
Bu parçada hakkında bilgi verilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?