DİVAN EDEBİYATI
Test Özet
0 of 12 Sorular completed
Sorular:
Bilgi
Daha önce test değerini tamamladınız. Bu nedenle tekrar başlatamazsınız.
Test yükleniyor…
testbaşlatmak için oturum açmalı veya kaydolmalısınız.
Önce aşağıdakileri tamamlamanız gerekir:
Sonuçlar
Sonuçlar
0 of 12 Sorular answered correctly
Sizin zamanınız:
Zaman doldu
0 ile 0 puan (lar), (0) ulaştınız
Kazanılan Puan (lar): 0 of 0, (0)
0 Deneme Beklemede (Olası Nokta (lar): 0)
Kategoriler
- Kategorize edilmedi 0%
-
Testi tamamladınız. Cevapları kontrol ediniz.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- Güncel
- İnceleme/Atla
- Cevaplandı
- Doğru
- Yanlış
-
Soru 1 of 12
1. Soru
Bu şiir parçasının nazım şekli aşağıdakilerden hangisi olabilir?
-
Soru 2 of 12
2. Soru
I. yüzüm sürüp
II. ol zât-ı pâke
III. çemenler gibi hâke
IV. du’âlar eyledüm
(zât: değerli kişi, hâk: toprak)
Bir mesneviden alınan bu şiir parçalarından anlamlı bir beyit oluşturulmak istense doğru sıralama aşağıdakilerden hangisi olur?
-
Soru 3 of 12
3. Soru
18. yüzyılda kaleme alınan ve divan edebiyatının en önemli mesnevilerinden biri kabul edilen —- tasavvufi bir eser olup içinde geçen kişi ve yer adları birer semboldür. 2042 beyitten oluşan eserdeki bazı motiflerin kaynağı Mevlana’nın Mesnevi’sidir. Nitekim şairi eserin sonunda yeralan bir beyitte . “Esrarını Mesnevi’den aldım / Çaldım veli mîrî malı çaldım” diyerek bunu açıkça belirtmiştir.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki eserlerden hangisi getirilmelidir?
-
Soru 4 of 12
4. Soru
Osmanlı sanatkârları arasında yaşadığı devir olan Lale Devri ile ismi özdeşleşen bu şairin asıl adı Ahmed’dir. Kasidede Nef’i’nin, gazelde hikemî tarzın büyük temsilcisi Nâbi’nin etkisinin revaçta olduğu şiir ortamında yetişen şair çok geçmeden kendi adıyla anılacak olan yeni bir tarz geliştirmiştir ki bu tarz söyleyiş mükemmelliği, yerlilik arzusu ve şuh eda oluşturmaktadır..
Bu parçada hakkında bilgi verilen klasik Türk şiiri şairi aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 5 of 12
5. Soru
1701 yılında Halep’te kaleme alınan bu mesnevi şairin yedi yaşındaki oğlu Ebulhayr Mehmed Çelebi’ye hitaben yazdığı bir tür nasihatnamedir. Aruzun “feilâtün feilâtün feilün” kalıbıyla yazılan eser yaklaşık 1665 beyit olup bu sayı çeşitli yazma nüshalara göre değişmektedir. Otuz beş bölümden oluşan eserin en ilgi çekici bölümlerinden biri “Der Beyan-ı Şeref-i İstanbul” adını taşımaktadır. Bu bölümün başında şair oğluna ilmin ve marifetin yalnız İstanbul’da geçerli olduğunu söyleyerek şehrin güzelliğini över. Bu övgüde, İstanbul’un tabiat güzelliklerinden çok ilim ve irfan sahiplerinin bu beldede yaşaması, buranın musiki, şiir ve diğer güzel sanatların merkezi oluşu üzerinde durulur.
Bu parçada hakkında bilgi verilen mesnevi aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 6 of 12
6. Soru
Aşağıdaki eserlerin hangisi mesnevi nazım biçimi ile yazılmamıştır?
-
Soru 7 of 12
7. Soru
Osmanlı’da hükümdar çocuklarının doğum ve sünnet törenleriyle padişah kızlarının düğün törenlerini anlatan manzum, mensur ya da manzum-mensur karışık yazılan eserler genel olarak bu adı taşır. Surnamelerin bilinen ilk örnekleri, lll. Murad’ın oğlu lll. Mehmed’in 1582’de yapı- lan sünnet töreni için Gelibolulu Ali ve İntizami’nin yazdığı eserlerdir.
Bu parçada hakkında bilgi verilen nazım türü aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 8 of 12
8. Soru
İslamiyet etkisinde gelişen Türk edebiyatı çerçevesinde Hz. Peygamber’in doğumunu, hayatını, başta miraç olmak üzere birtakım mucizelerini ve ölümünü genellikle manzum formda ve mesnevî nazım şekliyle anlatan bir edebî türüdür. Hz. Peygamber’e olan derin saygının ve sevginin bir tezahürü olarak ortaya çıkan bu türün klasik Türk Edebiyatındaki en önemli örneğini 15. Yüzyılda Vesiletü’n-Necat isimli eseriyle Süleyman Çelebi vermiştir.
Bu parçada özellikleri verilen nazım türü aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 9 of 12
9. Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi hamse sahibi değildir?
-
Soru 10 of 12
10. Soru
Aşağıdaki mesnevilerden hangisi dini-tasavvufi bir iletiye sahip değildir?
-
Soru 11 of 12
11. Soru
Sözlü kültürün ortak ürünü olan bu anlatılar manzum-mensur karışık bir yapıya sahiptir. Konuları temelde aşk ya da kahramanlıktır. Ortaya çıktıkları dönemdeki tarihi olayları ya da dini-tasavvufi bir içeriği de konu olarak alabilir. Fasıl, döşeme, asıl hikâye, sonuç-dua ve efsane gibi bölümlerden oluşmaktadır. Çoğunlukla bir müzik aleti eşliğinde, profesyonel anlatıcılar tarafından icra edilir ve bu anlatıcılar, usta-çırak ilişkisi içinde yetişmektedir. Temelde, eğlendirme amacıyla anlatılmakla beraber bilgilendirme ve eğitme işlevlerini de üstlenmişlerdir.
Bu parçada özellikleri verilen anlatmaya bağlı edebî tür aşağıdakilerden hangisidir?
-
Soru 12 of 12
12. Soru
Aşağıdaki olay merkezli edebî metinlerden hangisi kaynağı ve yapı özellikleri bakımından diğerlerinden farklıdır?